Premenstruelt syndrom (PMS)

Selv om premenstruelt syndrom (eller PMS) er gjenstand for spøk og ikke alltid tas på alvor, så er det et offisielt syndrom som omfatter en rekke symptomer knyttet til den månedlige menstruasjonssyklusen. Symptomene kan være fysiske, følelsesmessige og atferdsmessige, og skyldes hormonelle forandringer i kroppen som skjer etter eggløsningen og før menstruasjonen. PMS er svært vanlig – tre av fire kvinner har symptomer på syndromet. Symptomene på PMS kommer vanligvis 3–5 dager før menstruasjon, og forsvinner innen et par dager etter at mensen har startet.

Det er mange ulike symptomer som knyttes til PMS. Det kan være følelsesmessige og atferdsmessige symptomer som irritabilitet, uro, depresjon, søtsug eller søvnproblemer. Det kan også være fysiske tegn og symptomer som tarmgass, overfølsomhet, ømme bryster og kviser eller akne. Alle kvinner opplever PMS forskjellig, og enkelte symptomer kan være mer fremtredende i ulike faser i livet.

Behandle og forebygge PMS

Det er ikke alltid mulig å unngå PMS helt, men det er flere ting som kan hjelpe til med å håndtere og lindre symptomene.

Visse faktorer i livsstilen kan bidra positivt til noen av symptomene på PMS. Det å trene, unngå stress, ha gode vaner for kosthold og alkohol samt sørge for nok søvn, er faktorer som mange opplever at har positiv effekt.

Hvis PMS påvirker hverdagen din, kan du få god hjelp ved å oppsøke lege for å få råd om ulike behandlinger eller tiltak du kan benytte deg av for å lindre symptomene.

Stress og søvn

Som følge av hormonelle forandringer i kroppen kan du ha lettere for å bli stresset og nedstemt når menstruasjonen nærmer seg. Du bør la være å si ja til for mange oppgaver, og heller be andre om hjelp hvis du kjenner at du ikke klarer like mye som ellers. Det er viktig å få nok søvn, trene regelmessig og spise sunt for å bidra til å redusere stresset og holde humøret oppe.

De hormonelle forandringene som skjer i denne fasen av menstruasjonssyklusen, påvirker ofte søvnmønsteret. Det er best å begrense alkoholinntaket ettersom alkohol forstyrrer normale søvnprosesser og kan påvirke søvnkvaliteten. Regelmessig trening hjelper deg også til å sove bedre, reduserer stress og frigjør endorfiner som løfter sinnsstemningen.

Når skal du oppsøke lege?

Hvis livsstilsendringer ikke hjelper mot PMS og symptomene påvirker helsen og daglige aktiviteter, bør du rådføre deg med lege.

Topp